Piet Gerards Ontwerpers
ROOD WIT BLAUW & GROEN

Vanaf 1 mei overal te koop: de ‘inhuldigingszegel’, tot einde van dit jaar de officiële frankeerzegel van PostNL met waarden 1 en 2. Met een miljoenenoplage ongetwijfeld het breedst verspreide drukwerk van de hand van Piet Gerards Ontwerpers. Lees bijgaand interview met de ontwerpers Piet Gerards en Maud van Rossum voor het blad Collect over de opdrachtstelling, ontwerptraject en het resultaat.

Inhuldigingspostzegels Koning Willem-Alexander

PostNL geeft ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander op 1 mei 2013 twee Inhuldigingspostzegels uit. De postzegels hebben de waardeaanduiding 1 en 2 voor bestemmingen binnen Nederland en zijn op alle postzegelverkooppunten verkrijgbaar in mapjes met respectievelijk 5 en 10 stuks. Ook ter gelegenheid van drie eerdere inhuldigingen (1898, 1948, 1980) zijn speciale postzegels uitgegeven. De nieuwste Inhuldigingspostzegels verschillen in enkele belangrijke opzichten van hun voorgangers: ze zijn kleiner, zelfklevend en het ontwerp is typografisch. Het ontwerp van de Inhuldigingspostzegels is van de hand van Piet Gerards Ontwerpers uit Amsterdam.

ONTWERP

Op de Inhuldigingspostzegels staat een sterk uitvergroot monogram van de eerste twee initialen van Koning Willem-Alexander. De postzegel met waardeaanduiding 1 heeft de kleuren van de Nederlandse vlag met een rode initiaal W, een witte achtergrond en een blauwe initiaal A. Op de postzegel met waardeaanduiding 2 staat hetzelfde monogram afgebeeld, maar dan met een blauwe initiaal W en een groene initiaal A. Zo krijgen de twee postzegels elk een eigen gezicht. Over het monogram heen is de naam Willem-Alexander te lezen, met de datum van inhuldiging en de bestemming Nederland, alles in kleinkapitalen. De letters van het monogram zijn in kapitaal gezet.

ONTWERPERS

Beide Inhuldigingspostzegels zijn ontworpen door Piet Gerards en Maud van Rossum van Piet Gerards Ontwerpers uit Amsterdam. Met het ontwerp werd begonnen nog voordat Koningin Beatrix op 28 januari haar abdicatie bekendmaakte.

Piet Gerards: “PostNL wilde graag een typografische oplossing voor deze toch wel unieke postzegel. Dat plaatste ons voor een dilemma. Want op dat moment was nog niet bekend voor welke naam de troonopvolger zou kiezen: Willem IV, Willem-Alexander of misschien nog anders. Ook wist niemand op welke datum de troonswisseling zou plaatsvinden. Wij gokten op Willem-Alexander, maar met een alternatief achter de hand als er een andere naam was uitgerold. De dubbele naam bood de gelegenheid met een monogram te gaan werken. Het basisconcept was razendsnel bedacht – daarna zijn we intensief met kleuren en letters gaan experimenteren.”

Het is niet verwonderlijk dat voor de nieuwe Inhuldigingspostzegels de kleuren van de Nederlandse vlag zijn gekozen. “Dat ligt inderdaad voor de hand”, aldus Maud van Rossum. “We hebben het roodste rood genomen dat in PMS mogelijk is, met daarnaast een fris blauw. De kleuren moesten ook geschikt zijn om goed met elkaar te mengen op het punt waar de letters elkaar kruisen zodat een transparante verbinding tot stand komt. We hebben aan het beeld spanning toegevoegd door de letters van het monogram van de postzegel af te laten lopen. Daarbij hebben we de grenzen opgezocht, maar ook ervoor gezorgd dat de W en A in één oogopslag herkenbaar zijn gebleven.”

Om de postzegel met waardeaanduiding 2 goed te onderscheiden van de postzegel met waardeaanduiding 1, is het rood vervangen door een helder groen. “Daardoor krijgt het blauw meer nadruk”, zegt Piet Gerards. “De blauw-groencombinatie is bewust. Enerzijds het blauw als een verwijzing naar de belangstelling van Koning Willem-Alexander voor watermanagement, anderzijds het groen als kleur voor de aandacht die hij vraagt voor duurzame oplossingen voor de problemen waarmee onze wereld worstelt.”

Voor de lettertypes zijn, aldus Maud, twee fonts van Nederlandse ontwerpers genomen: de Quadraat Sans van Fred Smeijers uit 1997 voor de teksten en de Albertina Regular van Chris Brand uit 1965 voor het monogram. “De Quadraat Sans

is een eigenwijze schreefloze letter, die we hebben gecombineerd

met de klassieke schreefletter van Chris Brand. De lettervormen

van de Albertina leveren de suggestie van de Nederlandse

vlag op.”

Beide postzegels hebben een feestelijk karakter, maar zijn

tegelijkertijd nuchter van aard doordat van verdere versieringen

is afgezien. Die aanpak omschrijft Piet als ‘de handtekening’

van het bureau dat zijn naam draagt. Trots is hij zeker op deze

nieuwste postzegels. “We hebben wel eerder postzegels ontworpen,

maar dat waren altijd gelegenheidszegels. Deze inhuldigingszegel

op zo’n klein formaat is toch weer anders.”

Ook Maud is blij met het resultaat. Dat geldt evenzeer voor een

speciaal effect dat “pas zichtbaar wordt wanneer je de postzegels

op een rijtje legt. Of naast elkaar op een envelop of kaart plakt. Het

maakt niet uit welke postzegel je kiest of dat je ze door elkaar gebruikt.

Als je ze tegen elkaar aanlegt, loopt het monogram naadloos over

van de ene in de andere postzegel.”

OVER HET ONTWERPBUREAU

De geschiedenis van Piet Gerards Ontwerpers begint in 1980 en in de

afgelopen dertig jaar is het bureau onder verschillende namen op

verschillende plaatsen actief geweest. Sinds zeven jaar werkt het

bureau onder de huidige naam vanuit Amsterdam. Aan het bureau is een

kleine uitgeverij verbonden, Huis Clos geheten, waar inmiddels zo’n

vijfenveertig boeken zijn uitgegeven. Het bureau verzorgde verder

regelmatig in de eigen studio lezingen onder de naam ’25 stoelen’

over boeken en daaraan gerelateerde onderwerpen voor een select

gezelschap van 25 toehoorders.

Het bureau legt zich met name toe op het grafisch ontwerp van

boeken, tentoonstellingen, bewegwijzering en andere zaken, met

veel nadruk op typografie. De opdrachten komen voornamelijk

uit de culturele hoek. Zo wordt onder meer voor uitgeverijen,

architecten en ook incidenteel musea gewerkt. Eerdere postzegels

van de hand van Piet Gerards zijn onder meer Nederlandse kunst in

de 17e eeuw (1999), Nederlandse kwekerijtuinen (2001),

Industrieel erfgoed (2002) en het postzegelvel 100 jaar Bond

Heemschut (2011).

De Inhuldigingspostzegel voor Koning Willem-Alexander is een

gezamenlijke productie van Piet Gerards en Maud van Rossum.

Piet Gerards is autodidact, Maud van Rossum studeerde in

2000 als grafisch ontwerper af aan de Academie voor

beeldende kunst en vormgeving in Arnhem, tegenwoordig Artez

genaamd.

TECHNISCHE GEGEVENS

Zegelformaat: 20,8 x 25,3 mm

Tanding: slitvorm

Papier: fosforescerend papier met fosforopdruk

Gomming: zelfklevend

Druktechniek: diepdruk

Drukkerij: Walsall Security Printers, Engeland

Oplage

Waarde 1: 4.117.000 velletjes

Waarde 2: 508.000 velletjes

Artikelnummers

Waarde 1: 330465

Waarde 2: 330464

Drukkleuren postzegels

Waarde 1: rood, blauw en zwart

Waarde 2: blauw, groen en zwart

Reacties zijn gesloten.

Archief
Zoek
klik hier om naar de site van pietgerardsontwerpers.nl te gaan